Manas draudzenes mamma pieķēra savu meitu smēķējam 13 gadu vecumā.
Piedraudēja ādu pār acīm novilkt, ja viņa vēlreiz to darīs. Un par sodu
neļāva iet mēnesi uz skolas diskotēkām, nedēļu noteica "mājas arestu",
neļāva tikties ar draudzenēm. Vai šāds sods draudzenei lika palikt
atbildīgākai un novērsa kaitīgo ieradumu? Viņa sāka smēķēt vēl vairāk,
tikai tagad viņa to cītīgāk slēpa, un kad gāja pie mammas runāties,
izmazgāja iepriekš zobus. Viņa smēķē vēl joprojām. Bieži kļūdains ir
uzskats, ja bērns ir izdarījis ko sliktu, bet vecāki viņu nesoda, tad
šādiem vecākiem trūkst atbildības sajūtas. Padomājiet, pie kā sods var
novest - pie tā, ka bērns var kļūt nikns, depresīvs, kam trūks
pašpaļāvības. Un ja sodīšana ģimenē kļūst par regulāru sistēmu, bērns
jūtas nedrošs un nevarīgs, sāk zaudēt ticību sev. Bērnā ienāk bailes.
Bet bailes kā emocijas stāvoklis var pāriet vēlāk fobijās. Tomēr
sods ir plaši pieņemta metode, kā panākt disciplīnu. Patiesībā daudzi
vecāki uzskata, ka disciplīna un sods ir viens un tas pats, taču man
gribas izteikt savu pārliecību: mīlošās attiecībās, ko raksturo patiesas
rūpes, sodam nav vietas! Alternatīvas sodam: * pastāstiet,
kā jūtaties; * pasakiet, ko gaidāt no pusaudža; *
paskaidrojiet, kā varētu labot notikušo; * piedāvājiet izvēli;
* rīkojieties. Iedomājieties situāciju: Annai ir
sarunāta tikšanās ar draudzenes mammu, kas palīdzēs tikt līdz dejas
nodarbībām. Draudzenes mamma zvana un saka, ka Anna vēl nav ieradusies,
viņa stipri kavējas. Annas māte sāk satraukties. Viņa zvana Annas
draudzenei, lai uzzinātu, vai gadījumā Anna nav pie viņas. Annas pie
draudzenes nebija. Mātes satraukums pieaug. Pēc neilga laika atskan
zvans no draudzenes mammas, lai pateiktu, ka Anna ir ieradusies. Pa
ceļam viņa esot satikusi savu draugu un esot aizpļāpājusies. Kā
jūs rīkotos šādā situācijā? Annas mamma, kad Anna pārnāca mājās, ļoti
skaļi sāka izpaust savu sašutumu, pārmetot meitai bezatbildību: "Kā tu
tā varēji rīkoties? Tevi cilvēks speciāli gaidīja, bet tu to neņēmi
vērā! Tagad par sodu, šo sestdien tu uz dzimšanas dienu neiesi!"
Kāda bija Annas reakcija? Anna mēģināja attaisnoties: "Es tikai draugu
pa ceļam satiku un aizpļāpājos! Nekas taču slikts nenotika! Ko tu bļauj
uz mani! Nevēlos ar tevi runāt!" Viņu starpā palika neizrunāta,
nepārspriesta situācija. Emocijas pārņēma virsroku. Vai Anna pēc saņemtā
soda pie sevis teica, cik forši ir viņas vecāki, cik labi, ka es nekur
netieku, viņi mani tik labi pamācīja, jeb Annas domas bija - "kašķīgie"
vecāki, sīkuma dēļ ceļ lielu brēku, nekas, kad izaugšu liela, varēšu
darīt visu, ko es gribu. "Besī" man viņi ārā! Alternatīvās
rīcības? Uzklausiet, kas meitai ir stāstāms, kāpēc ir
izveidojusies tāda situācija (jūs tikai iegūsiet vēl papildu informāciju
par savu bērnu). Pastāstiet, ka satraucāties, jo ļoti mīlat viņu
(bērnam ir svarīgi zināt, arī pusaudzim, arī tad, kad bērnam pašam būs
bērni, ka vecākiem viņi nav vienaldzīgi un, ka mēs kā vecāki viņus ļoti
mīlam). Paskaidrojiet, ka draudzenes mamma izklausījās ļoti dusmīga par
kavēšanos. Pajautājiet, kā varētu šo situāciju uzlabot? Piedāvājiet
risinājumus: "Mēs varētu tavas draudzenes mammai uzzvanīt un
atvainoties, vai kopīgi varam viņai uzrakstīt mīļu kartiņu un tajā
atvainoties. Tas uzlabos tavas draudzenes mammas omu!" Viņai noteikti
būs vajadzīga jūsu palīdzība kartiņas izveidošanā - neatsakiet viņai šīs
10 minūtes. Nākamreiz, kad atkal būs sarunāta tikšanās ar draudzenes
mammu, palūdziet, lai meita jums izveido detalizētu tās dienas plānu.
Tas palīdzēs saprast, cik daudz laika pēc skolas ir atvēlēts, lai
nokļūtu norunātā tikšanās vietā. Soda problēma ir tā, ka
pusaudzim kļūst pārāk viegli atstāt novārtā pašam savu nodarījumu, un tā
vietā koncentrēties uz to, cik gan nesaprātīgi ir viņa vecāki. Vēl
ļaunāk, tas viņam liedz darboties pašam, lai gūtu briedumu, atbildības
izjūtu. Kā raksta pediatrs Dr. Ralfs I. Lopess (Ralph I. Lopez,
MD): "Ko gan mēs gaidām - kas notiks pēc tam, kad bērns būs izdarījis
pārkāpumu? Mēs ceram, ka viņš pats izvērtēs nodarījumu, ka sapratīs,
kāpēc tas bija nepareizi, ka jutīs nožēlu par izdarīto, ka izprātos, kā
neļaut tam notikt atkal, un ka nopietni padomās par to, kā notiekošo
labot." Citiem vārdiem sakot - lai notiktu reālas pārmaiņas, mūsu
pusaudžiem ir jāveic pašiem savs emocionālais mājas darbs. Un sods šajā
nozīmīgajā procesā tikai traucē! Līga Prostakova Centrs
"Vitalitāte" speciāliste www.vitalitate.lv
|