| Manas draudzenes mamma pieķēra savu meitu smēķējam 13 gadu vecumā. 
Piedraudēja ādu pār acīm novilkt, ja viņa vēlreiz to darīs. Un par sodu 
neļāva iet mēnesi uz skolas diskotēkām, nedēļu noteica "mājas arestu", 
neļāva tikties ar draudzenēm. Vai šāds sods draudzenei lika palikt 
atbildīgākai un novērsa kaitīgo ieradumu? Viņa sāka smēķēt vēl vairāk, 
tikai tagad viņa to cītīgāk slēpa, un kad gāja pie mammas runāties, 
izmazgāja iepriekš zobus. Viņa smēķē vēl joprojām.   Bieži kļūdains ir
 uzskats, ja bērns ir izdarījis ko sliktu, bet vecāki viņu nesoda, tad 
šādiem vecākiem trūkst atbildības sajūtas. Padomājiet, pie kā sods var 
novest - pie tā, ka bērns var kļūt nikns, depresīvs, kam trūks 
pašpaļāvības. Un ja sodīšana ģimenē kļūst par regulāru sistēmu, bērns 
jūtas nedrošs un nevarīgs, sāk zaudēt ticību sev. Bērnā ienāk bailes. 
Bet bailes kā emocijas stāvoklis var pāriet vēlāk fobijās.   Tomēr
 sods ir plaši pieņemta metode, kā panākt disciplīnu. Patiesībā daudzi 
vecāki uzskata, ka disciplīna un sods ir viens un tas pats, taču man 
gribas izteikt savu pārliecību: mīlošās attiecībās, ko raksturo patiesas
 rūpes, sodam nav vietas!   Alternatīvas sodam:   * pastāstiet,
 kā jūtaties;   * pasakiet, ko gaidāt no pusaudža;   * 
paskaidrojiet, kā varētu labot notikušo;   * piedāvājiet izvēli;  
 * rīkojieties.   Iedomājieties situāciju:   Annai ir 
sarunāta tikšanās ar draudzenes mammu, kas palīdzēs tikt līdz dejas 
nodarbībām. Draudzenes mamma zvana un saka, ka Anna vēl nav ieradusies, 
viņa stipri kavējas. Annas māte sāk satraukties. Viņa zvana Annas 
draudzenei, lai uzzinātu, vai gadījumā Anna nav pie viņas. Annas pie 
draudzenes nebija. Mātes satraukums pieaug. Pēc neilga laika atskan 
zvans no draudzenes mammas, lai pateiktu, ka Anna ir ieradusies. Pa 
ceļam viņa esot satikusi savu draugu un esot aizpļāpājusies.   Kā 
jūs rīkotos šādā situācijā? Annas mamma, kad Anna pārnāca mājās, ļoti 
skaļi sāka izpaust savu sašutumu, pārmetot meitai bezatbildību: "Kā tu 
tā varēji rīkoties? Tevi cilvēks speciāli gaidīja, bet tu to neņēmi 
vērā! Tagad par sodu, šo sestdien tu uz dzimšanas dienu neiesi!"  
 Kāda bija Annas reakcija? Anna mēģināja attaisnoties: "Es tikai draugu 
pa ceļam satiku un aizpļāpājos! Nekas taču slikts nenotika! Ko tu bļauj 
uz mani! Nevēlos ar tevi runāt!"   Viņu starpā palika neizrunāta, 
nepārspriesta situācija. Emocijas pārņēma virsroku. Vai Anna pēc saņemtā
 soda pie sevis teica, cik forši ir viņas vecāki, cik labi, ka es nekur 
netieku, viņi mani tik labi pamācīja, jeb Annas domas bija - "kašķīgie" 
vecāki, sīkuma dēļ ceļ lielu brēku, nekas, kad izaugšu liela, varēšu 
darīt visu, ko es gribu. "Besī" man viņi ārā!   Alternatīvās 
rīcības?   Uzklausiet, kas meitai ir stāstāms, kāpēc ir 
izveidojusies tāda situācija (jūs tikai iegūsiet vēl papildu informāciju
 par savu bērnu). Pastāstiet, ka satraucāties, jo ļoti mīlat viņu 
(bērnam ir svarīgi zināt, arī pusaudzim, arī tad, kad bērnam pašam būs 
bērni, ka vecākiem viņi nav vienaldzīgi un, ka mēs kā vecāki viņus ļoti 
mīlam). Paskaidrojiet, ka draudzenes mamma izklausījās ļoti dusmīga par 
kavēšanos. Pajautājiet, kā varētu šo situāciju uzlabot? Piedāvājiet 
risinājumus: "Mēs varētu tavas draudzenes mammai uzzvanīt un 
atvainoties, vai kopīgi varam viņai uzrakstīt mīļu kartiņu un tajā 
atvainoties. Tas uzlabos tavas draudzenes mammas omu!" Viņai noteikti 
būs vajadzīga jūsu palīdzība kartiņas izveidošanā - neatsakiet viņai šīs
 10 minūtes. Nākamreiz, kad atkal būs sarunāta tikšanās ar draudzenes 
mammu, palūdziet, lai meita jums izveido detalizētu tās dienas plānu. 
Tas palīdzēs saprast, cik daudz laika pēc skolas ir atvēlēts, lai 
nokļūtu norunātā tikšanās vietā.   Soda problēma ir tā, ka 
pusaudzim kļūst pārāk viegli atstāt novārtā pašam savu nodarījumu, un tā
 vietā koncentrēties uz to, cik gan nesaprātīgi ir viņa vecāki. Vēl 
ļaunāk, tas viņam liedz darboties pašam, lai gūtu briedumu, atbildības 
izjūtu.   Kā raksta pediatrs Dr. Ralfs I. Lopess (Ralph I. Lopez, 
MD): "Ko gan mēs gaidām - kas notiks pēc tam, kad bērns būs izdarījis 
pārkāpumu? Mēs ceram, ka viņš pats izvērtēs nodarījumu, ka sapratīs, 
kāpēc tas bija nepareizi, ka jutīs nožēlu par izdarīto, ka izprātos, kā 
neļaut tam notikt atkal, un ka nopietni padomās par to, kā notiekošo 
labot." Citiem vārdiem sakot - lai notiktu reālas pārmaiņas, mūsu 
pusaudžiem ir jāveic pašiem savs emocionālais mājas darbs. Un sods šajā 
nozīmīgajā procesā tikai traucē!   Līga Prostakova   Centrs 
"Vitalitāte" speciāliste   www.vitalitate.lv  
		
	  |